Please reload

20-vuotias Hako siirtyi uusiin tiloihin

5.2.2018

Toron maahantuojana tunnettu Hako on toiminut Suomessa jo 20 vuotta. Bunkkeriuutiset kysyi ison osan tästä ajasta siellä työskennelleeltä Petri Aaltoselta ja muutaman vuoden mukana olleelta Jesse Kaanilta, mitä Hakolle kuuluu.

 

Uudet tilat Vantaan Hakkilassa ovat näyttävät niin sisältä kuin ulkoa. Kuva: Petri Aaltonen.

 

Aikaloikka uusien tilojen myötä

Vuonna 1997 toimintansa aloittanut Hako on kehittynyt teknistä argumentointia käyttävästä siivouskonemyyjästä asiakkaiden tarpeisiin keskittyväksi ja oikeanlaisia ratkaisuja oikeaan paikkaan etsiväksi palveluyritykseksi. Asiakkaan kanssa kartoitetaan olosuhteet, minkä jälkeen voidaan löytää ja mitoittaa asiakkaalle parhaiten sopiva ratkaisu: koneet mitoitetaan oikein ja toimitetaan oikeaan aikaan, minkä lisäksi tehdään kaksivaiheinen käyttäjäkoulutus. Siivouspuolelta näitä ajatuksia on tuotu myös kiinteistö- ja golfkonepuolelle. Aaltosen aloitettua Hakolla vuonna 2006 on myyntikulttuuri kehittynyt entistäkin konsultoivammaksi.

 

Iso askel oli – varsinkin golfin kannalta – Toron maahantuonnin aloittaminen vuonna 2000. Hako on kasvanut Suomessa golfkoneiden markkinajohtajaksi, mutta myös merkittäväksi toimittajaksi niin sisäsiivouskoneissa kuin kiinteistöhoitokoneissakin.

 

Nyt syksyllä tehty muutto uusiin tiloihin Vantaalle Hakkilaan parin vuoden Tuusulassa vietetyn evakon jälkeen on kuin aikahyppy kymmenen vuotta eteenpäin. Vanhoissa tiloissa moni käytännön toiminto oli käytännössä mahdotonta, Aaltonen kertoo ja jatkaa: ”asianmukaiset ja riittävät korjaamotilat, riittävät ja toimivat varastotilat mukaan lukien varaosarobotin, edustavat näyttely- ja kokoustilat, toimivat toimistotilat; kaikki nämä merkitsevät tehokkuutta ja tuottavuutta, lisäävät motivaatiota ja parantavat eri toimintojen läpivientiä”.

 

Hakkilan uudet tilat ovat kooltaan noin kaksinkertaiset edellisiin nähden.

 

 

Uusissa tiloissa on mahdollista järjestää kone-esittelyjä ja erilaisia koulutustilaisuuksia. Samalla käytetyt koneet saadaan paremmin esille, mikä helpottaa niiden myymistä. Myyntiä lisää myös uusien toimitilojen entistä parempi uskottavuus asiakkaan silmissä. Aaltonen kokee, että muutto uusiin tiloihin on myös henkilökohtainen motivaation lisääjä: yli kymmenen vuotta samalla työnantajalla oltuaan muutto tuntuu hänestä kuin uudelta alulta.

 

Hakkilan uudet tilat ovat kooltaan noin kaksinkertaiset edellisiin nähden. Lisäksi nyt kaikki toiminta on oikeasti samassa paikassa. Aiemmin Sienitiellä sijainneet toimistot ja Tuusulan konehalli (ja ”evakkoaikana” toimistotkin) olivat välillä hieman haasteellisia. Nyt kaikki työskentelevät 3000 neliömetrin tiloissa yhdessä. Uusista tiloista löytyy muun muassa 1500 eurolavapaikkaa, kuusi ajoneuvonosturia, kolme siivouskoneiden nostopaikkaa, show room ja neuvottelutilat isommillekin ryhmille. Varastohallista löytyy myös ”varaosarobotti”, joka tuo käskystä oikean tuotteen ja tehostaa varastointitilan käyttöä.

 

​Kun tietokoneeseen syöttää tilausnumeron, robotti tuo oikean hyllyn ja näyttää, missä kohdassa varaosa sijaitsee.

 

Ei pelkkää Toroa

Golfkentänhoitajat tuntevat Hakon etenkin Toron tuotteista, mutta 24 henkilöä työllistävällä yrityksellä on paljon muutakin hihassaan. Clean tuottaa noin neljänneksen yrityksen liikevaihdosta ja työllistää muun muassa neljä alueellista myyntipäällikköä. Golf ja Grounds tuottavat liikevaihdosta puolet ja työllistävät muun muassa kaksi myyntipäällikköä ja teknisen tuen. Myös noin neljännes liikevaihdosta tulee huoltopuolelta: varaosat, korjaamo ja asennukset työllistävät kaikkiaan noin kymmenen henkilöä. Muutama prosentti liikevaihdosta tulee vielä Toron kuluttajatuotteista.

 

Toron lisäksi Hakolla on valikoimissaan muun muassa Kiotin ja Foleyn tuotteita. Uusimpana merkkinä valikoimiin tulee nyt syksyllä Yamaha, jonka golfautoja Hako alkaa tuoda Suomeen. ”Kun tilaisuus tarjoutui, tähän oli tartuttava”, sanoo Aaltonen. Nyt Hakolta saa käytännössä kaikki golfkentällä tarvittavat koneet. Markkinat ovat kuitenkin melko pienet, mutta toisaalta ne kasvavat koko ajan. Hako tuo voimakkaasti perinteisen suoran kaupan ja leasing-kaupan rinnalle vuokrakonseptin. Tällöin golfauto ei ole golfyhtiölle investointikohde eikä kuluta investointiresursseja, vaan tapa tehdä tuloksekasta edelleen vuokrausta. Viime vuoden myydyimpänä golfautona Yhdysvalloissa Yamaha sopii hyvin imagollisesti ja laadullisesti Hakon valikoimiin Toron rinnalle.

 

Hako sai syksyllä uutta verta riveihinsä, kun Tapani Rasi siirtyi yhtiön palkkalistoille tekniseen tukeen Jouni Ahlholmin kanssa. Rasin myötä teknistä tukea voidaan tehdä entistä enemmän. Rasi tekee teknistä tukea myös paikan päällä asiakkaan luona. Tekninen tuki on maksutonta, mikä Aaltosen mielestä on suorastaan itsestäänselvyys.

 

Nuorempi polvi valitsee rohkeammin

Lähes kolme vuotta Hakolla koneita myynyt Jesse Kaan on seurannut mielenkiinnolla kentänhoidon kehittymistä ”pöydän toiselta puolelta”. Aiemmin Pickalassa kenttämestarina työskennellyt Kaan pitää siitä, että pääsee tekemään yhteistyötä vanhojen kollegojen kanssa ja keskustelemaan ennen kaikkea kentänhoidosta ja sen tuomista haasteista. Kaan myös ymmärtää kenttämestareiden näkemyksiä työskenneltyään itsekin aikansa samoissa hommissa.

 

Kaan on myös huomannut, miten ennakkoluulottomasti nuorempi kenttämestarisukupolvi tarttuu haasteisiin. Enää ei välttämättä valita vaikkapa sitä tuttua ja turvallista väyläkonetta, vaan valitaan valikoimassa olevista yhdeksästä mallista oikeasti juuri omalle kentälle parhaiten sopiva. Juuri tätä sopivan koneen löytymistä uusissa tiloissa helpottaa suuri show room ja kattavat neuvottelutilat, joihin voi tarvittaessa viedä vaikka koko kentänhoitotiimin ja hallituksenkin saman pöydän ääreen miettimään oikeaa väyläkonevalintaa.

 

Kentänhoito tänä päivänä

Aaltonen on huomannut golfkentänhoidossa huolestuttavan trendin: yhtiöiden hallitukset haluavat leikata kuluja, mutta samalla ei olla valmiita tinkimään kentän laadusta. ”Eiköhän kaikki löysät ole jo otettu pois, jos koskaan mitään löysää on ollutkaan”, pohtii Aaltonen viimeisten taloudellisesti haastavien vuosien aikana kehittynyttä trendiä. Koneiden vuokrauspalvelun ja niiden jakamisen liian monen kentän kanssa Aaltonen näkee haastavaksi. Samalla alueella samat työt pitää usein tehdä samaan aikaan ja tällöin voi olla vaikeaa tai mahdotonta jakaa yhteisiä koneita ilman, että jokin kenttä kärsii.

 

Kun Yyterissä ja Tammer-Golfissa kenttämestarina toiminut Aaltonen reilu vuosikymmen sitten kyllästyi kenttätöihin säätilojen muututtua liikaa ääripäästä toiseen vaihteleviksi, lähti ”Suomen ensimmäinen kenttämestarin erikoisammattitutkinnon suorittanut” Hakolle koneita myymään. Ai miten niin ensimmäinen? No, ”nimeni oli aakkosissa ensimmäisenä, kun tutkintotodistuksia jaettiin ensimmäisen kurssin jälkeen”, Aaltonen heittää. Yhtäkkiset rajut helteet ja rankat sadejaksot eivät saa Aaltosta erityisemmin ikävöimään töihin kentälle. Kaanin tultua mukaan kuvioihin Aaltonen pystyy siirtymään hieman enemmän kiinteistöpuolelle, jossa on vähän uudenlaiset haasteet, kun asiakaskunnan tarpeet ovat hyvin monipuolisia.

 

KUKA PETRI AALTONEN?

Aloitin Hakolla huhtikuussa 2006 aluksi golfkoneiden myyntipäällikkönä. Nykyinen tittelini on Business Unit Manager, Grounds & Golf, eli vastaan kaikesta ulkoaluekonemyynnistä, mikä golfin lisäksi käsittää ns. Groundsin eli kiinteistöhoitoyhtiöt, kunnat, seurakunnat jne. Grounds & Golfissa on minun lisäkseni Golf-myyntipäällikkö Jesse Kaan, Grounds-myyntipäällikkö Marko Huhtamäki ja tekninen tuki Jouni Ahlholm. Uutena Hakolla on aloittanut alan konkari Tapani Rasi, joka on periaatteessa huollon organisaatiossa, mutta tulee toimimaan teknisenä tukena tärkeänä osana golfin myyntitiimiä.

 

Ennen Hakoa työskentelin viisi vuotta kenttämestarina Tammer-Golfissa ja kolme vuotta Yyterissä. Työurani alkoi kesätöistä kentänhoitajana 1992 Yyteri Golfista, eli olen ollut yhteensä alalla 25 vuotta! Golfharrastukseni alkoi jollain tasolla samaan aikaan kuin työura Yyterissä. Välissä välivuosia ja vain muutaman kierroksen vuosia. Hakon aikana ja etenkin viimeisten kolmen vuoden aikana kierroksia on ollut enemmän. En edelleenkään viihdy harjoitusalueella, joten tasoitus jäänyt 17 tasolle. Sloganini golfissa on ”kaksi numeroa pitää olla kohdallaan, niin golf on kivaa +20 ja 1 promille!”, eli golfiin kuuluu osana sosiaalista kanssakäymistä ja matkustelua. Parhaita golfmuistoja ovat yhteistyössä Bernerin kanssa järjestetyt kenttämestareiden pelimatkat ja niiden lisäksi hieno saavutus, kun Jessen kanssa voitimme 2016 Pickalan Partners Dayn ja sen palkintona olleen Italian matkan, tänä vuonna jäätiin matkasta yhden pisteen päähän…

 

Perheeseeni kuuluu kolme aikuista, omillaan elävää lasta, jotka asuvat Porissa. Itse asun Espoossa avoliitossa. Eletään ns. kahden aikuisen elämää: golfia, matkustelua jne. joten eipä voi valittaa! Golfin lisäksi harrastuksina ovat lenkkeily, ruoanlaitto, matkustelu ja uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen henkiin herätelty paritanssi.

 

MIKÄ HAKO?

Oy Hako Ground & Garden Ab on perustettu 1997 ja täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Hako Groupin tehtaan myyntikonttori sijaitsee Suomessa. Hakon liikevaihto on noin 10 miljoonaa euroa ja siellä työskentelee 24 työntekijää. Hako on osa pohjoismaista konsernia (Ruotsi, Suomi, Norja). Hako Groupin omistaa saksalainen Hako GmbH & Co, jolla on toimintaa 65 maassa kaikilla mantereilla, ja sen liikevaihto yli 400 miljoonaa euroa. Se on maailman johtava siivous- ja kiinteistöhoitokoneiden valmistaja ja sen slogan on ”koneita puhtaamman ja viihtyisämmän ympäristön puolesta”. Hako Group kuuluu puolestaan maailmanlaajuiseen Possehl Grouppiin, jonka liikevaihto on 3,5 miljardia euroa ja se työllistää 12 000 henkeä.

 

Artikkeli on julkaistu alun perin Bunkkeriuutisten numerossa 4/2017.

 

 

 

 

Please reload

Copyright 2019 FGA ry

  • w-flickr
  • w-rss
  • w-vimeo
  • w-youtube